torsdag den 30. august 2012

På vej til at blive rask?

Hey alle.
 
Jeg har nævnt førhen i nogle tidligere indlæg at jeg har været en del på sygehuset på det sidste. Det har faktisk stået på i omkring 5 måneder, hvor jeg bare har røget ind og ud af sygehuset i Århus og Holstebro. Nu ser det endelig ud til, at der er ved at været fundet ud af, hvad jeg har fejlet/fejler.
 
Først tjekkede de mig for, om det evt. kunne være kræft jeg havde fået i øjet og jeg fik MR scannet min hjerne. Det var det heldigvis ikke! Derefter fik jeg lavet en rygmarvsprøve (av!) som ikke helt gik efter planen. Jeg blev stukket  gange ind mellem mine ryghvivler. Ikke nogen fed oplevelse. Da det endelig lykkes med rygmarvsprøven, kunne de også udelukke, at mit tryk i hjernen var for højt. De troede nemlig det var det der så var galt, eftersom der fulgte en kraftig hovedpine med mine forstyrrelser i højre øje. Den næste øjenlæge der så kiggede på mig, havde en idé om, at jeg havde de små børn får på fx arme eller kinder - nemlig et jordbærmærke inde i øjet! Han lød meget sikker i sin sag, så efter to "skuffelser" hvor vi troede de havde fundet ud af, hvad der var galt, virkede det som om, at vi endelig kunne få svar på alle vores spørgsmål omkring dette. Dagens efter blev hans teori om et jordbærmærke så trukket tilbage - altså endnu en nedtur. I denne periode gik jeg og var meget ked af det, bange og ikke mindst frustreret. Frustreret over, at hverken professorer i Århus, København eller Sverige kunne finde ud af hvad der var galt med mit øje. For tre uger siden blev jeg sat igang med en rigtig hård medicinsk behandling. Jeg citere lige, hvad øjenlægen sagde til mig, da han fortalte mig om pillerne jeg skulle til at tage: "Du skal tage tre piller dagligt, altså 75 mg, og det er en meget stor dosis. Du kan godt komme til at føle det som om, at du er på speed." Og så er det jo lige at jeg sidder der og tænker "og hvordan er det nu liiiiige sådan noget føles?" Haha.. Jeg har heldigvis ikke været ramt af nogle videre ubehagelige bivirkninger udover at jeg sveder helt vildt, ca 1½ time efter jeg har taget medicinen. Men i dag, altså tre uger senere, kom jeg ud til kontrol i Århus, hvor der bare var sket vildt store fremskridt med mit øje og den væske + hævelse jeg har derinde. Jeg er helt nede på 25 mg om dagen nu, wuhu! :-D Eftersom der er kommet så meget ro på inde i mit øje, har de tydligere kunne se, hvad der egentlig foregår derinde. Så Anders, min øjenlæge, ville have taget en blodprøve af mig, så jeg kunne blive tjekket for Toxoplasmose. På dansk hedder det haresyg. Ja, du læste rigtigt - haresyge... Og hvad pokker er det så lige? Han forklarede mig, at jeg hvis fx har spist en bøf som ikke har været tilberedt ordenligt, så kunne jeg godt have fået nogle parasitter ind i min krop. De parasitter kommer fx fra katte- eller hareekskrementer... altså lort. Fordi når koen går ude på græsset og spiser af det, har den måske fået noget afførring med ind i dens mund - det er pænt klamt at tænke på! Men egentlig også rimelig underholdende ;-) Nu kan jeg så kun gå og håbe, at det er haresyge jeg har, og det får jeg svar på, når jeg skal derud igen tirsdag d. 18 september til endnu en kontrol.
 
Jeg håber I har haft en dejlig dag :-)
 
/ Louise

Ingen kommentarer:

Send en kommentar